حال دل

حال دل با تو گفتنم هوس است..

BlogMas روز سیزدهم، جدایی هنر و هنرمند

  • ۰۰:۱۳

اسپاتیفای روی شافل بود که رسید به آهنگی از نامجو. اولین ثانیه‌هایش که پخش شد پر از احساس خوب شدم. پرت شدم به روزهای کارشناسی که تمام راه تهران تا خانه و خانه تا تهران را نامجو گوش می‌کردم. آهنگ‌های نامجو برایم پر از خاطره هستند. ولی از چندین ماه پیش که بحث‌های اتهامات او به آزار جنسی مطرح شد و حواشی بعدش و انتشار آن فایل صوتی[1]، دیگر به هیچ کدام از آهنگ‌هایش گوش نکردم. نه این که مجبور باشم، ناخودآگاه وقتی به یکی از آهنگ‌هایش می‌رسیدم یاد این داستان‌ها می‌افتادم و ردش می‌کردم. حالا اما بعد از چند ماه وقتی "شیرین" پخش شد، اولین چیزی که یادم افتاد خاطراتم بود.

بحث جدایی هنر و هنرمند معمولا بحث داغی بوده است و موافقان و مخالفان خودش را دارد. من می‌دانم مثلا چند ماه پیش که جریان نامجو داغ بود خودم نمی‌توانستم از آهنگ‌هایش لذت سابق را ببرم. اما حالا که در ذهنم کمرنگ شده حس بدم موقع گوش دادن به آهنگ‌هایش هم کمرنگ شده، ولی از بین نرفته. چند ماه پیش مخالف جدایی هنر و هنرمند بودم. الان؟ نمی‌دانم.

  • ۹۲
مهسا -

منم دقیقا مثل تو. از این جهت که حالم بد میشد (و میشه) موقع شنیدن صداش نه که خودم لازم داشته باشم خودمو مجبور کنم که از صداش لذت نبرم. ناخودآگاه تا میرفت روی صداش من از جا می‌پریدم با یه حالت انزجار. الان یه کم کمتر شده ولی بازم هست.

 

من هنوزم به جدا نبودن اثر از هنرمند معتقدم ولی...

آره دقیقا! الان که دقت می‌کنم دیشب هم ملودی اولش رو که شنیدم خوب بود همین که صداش شروع شد یادم افتاد دوباره همه چی.

می‌تونم درک کنم‌ها، ولی یه کم برای من بدیهی نیست. مثلا آیا هر اثری رو باید مستقل ندید؟ یا فقط هنرمندا رو؟ چون اینطوری مثلا کشفیات دانشمندا رو نمی‌شه با این دید نگاه کرد.
مهسا -

نه نههه واقعا بدیهی نیست. یه بار کلی کلی در این مورد صحبت می کردیم با دوستام و واقعا تهش به هیچ نتیجه‌ی خاصی نتونستیم برسیم اینقد که ابعاد داره... یکیشم دقیقا همین مسئله‌ی دستاوردای دانشمندا. 

آره دقیقا همینطوره!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
فکرها، دغدغه‌ها و خاطرات یه دخترِ دانشجویِ کامپیوترِ بیست و شش ساله؛ که میترسه یادش برن.. که نمیخواد یادش برن!
Designed By Erfan Powered by Bayan