حال دل

حال دل با تو گفتنم هوس است..

BlogMas روز بیست و دوم، مکالمه

  • ۱۹:۰۵

فکر می‌کنم آدم‌ها عمدتا دو جور مختلف دوستی می‌کنند. بعضی‌ها بیشتر بر پایه‌ی فعالیت‌های مشترک صمیمی می‌شوند. مثلا با هم نقاشی کردن، آشپزی کردن، کوهنوردی رفتن، یا یک پیاده‌روی معمولی. بعضی‌ها بر پایه‌ی مکالمات صمیمی می‌شوند. من جزو دسته‌ی دوم هستم. نه اینکه فعالیت‌های مشترک انجام ندهم یا دوست نداشته باشم، ولی فعالیت‌ها را بستر مناسبی برای حرف زدن می‌دانم. مثلا تهش مکالمه‌ای را که حین آشپزی کردن داشتیم را بیشتر دوست دارم، و آن هم نه هر مکالمه‌ای. عمق حرف‌ها باید بیشتر از small talkهای معمول باشد. چیزی که اینجا مشاهده کرده‌ام و قبلا هم شنیده بودم این بود که مردم اتریش و آلمان بیشتر با فعالیت و سرگرمی مشترک دوست می‌شوند. مشاهده‌ی من هم همینطور است، با گروه دوستی اتریشی‌ام بیشتر اینطوری وقت می‌گذارنیم. خیلی هم خوش می‌گذرد، ولی با وجود گذشت بیشتر از یک سال هنوز با آنها احساس صمیمیت نمی‌کنم. برعکس، با گروه دوستی دیگرم در کنار همین سرگرمی‌های مشترک مکالمه‌های عمیق‌تری داریم و در نتیجه به آنها نزدیک‌ترم.

صمیمی‌ترین دوستانم همیشه کسانی بوده‌اند که رشته‌ی حرف بینمان قطع نمی‌شود. نه اینکه هیچ‌وقت سکوت نباشد، اتفاقا سکوت هم زیاد پیش می‌آید، ولی سکوتی که معذبانه نیست. نیازی نیست فکر کنیم تا موضوع مشترک برای حرف زدن پیدا کنیم. حرف خودش همینجوری می‌آید. اینطور نیست که یکی فقط حرف بزند و یکی گوش کند، مکالمه صورت می‌گیرد و تهش اغلب با حس خوب همراه است، حس یاد گرفتن یک چیز جدید، یا خالی شدن از بعضی غرها و دغدغه‌ها، یا یک همدلی ساده. 

این نقاشی از رنه ماگریت را خیلی دوست دارم. اسمش هست هنر مکالمه (The art of conversation). مکالمه‌ی خوب به من همین حس را می‌دهد، مرا از زمین و این دنیا جدا می‌کند.

  • ۸۳
مهسا -

چقققدر خوب بود این پستت! من اصلا چنین دسته‌بندی تو ذهنم نداشتم و الان که بهش فکر میکنم میبینم چه جالب! خب منم جزء دسته دومم به وضوح. چه نقاشی خوبییییییییییییی. واقعا حس جالبی گرفتم از دیدنش.

من با این دوست کانادایی و هلندیم که از سطح اسمال تاک فراتر میرفتیم میگفتن تو چرا اینقدر فکر میکنی؟ چرا اینقدر سخت میگیری؟ و باعث میشدن من به همون اسمال تاک برگردم :)))))

مرسیی مهسا :**
آره دقیقا تو هم مثل من مکالمه‌محوری *ـ*
آره واقعا جالبه انگار خیلی به این چیزا فکر نمیکنن حتی خودشونم!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
فکرها، دغدغه‌ها و خاطرات یه دخترِ دانشجویِ کامپیوترِ بیست و شش ساله؛ که میترسه یادش برن.. که نمیخواد یادش برن!
Designed By Erfan Powered by Bayan