حال دل

حال دل با تو گفتنم هوس است..

BlogMas روز بیست و ششم، بیلی جین

  • ۰۰:۱۲

سوم راهنمایی بودم که برای اولین بار با مایکل جکسون آشنا شدم. یکی از هم‌سرویسی‌های دبیرستانی یک فلش بهم داده بود که پر بود از موزیک‌ویدئوها و اجراهای کنسرت‌های مایکل جکسون. یادم هست اولش هی گوش می‌دادم و هیچ‌چیز نمی‌فهمیدم.. انگار هرچی انگلیسی بلد بودم به درد نمی‌خورد و او داشت به زبان دیگری می‌خواند! خصوصا آهنگ Smooth Criminal! یادم هست برای هر آهنگ متنش را از گوگل پیدا کرده بودم و حتی پرینت گرفته بودم و آنقدر گوش می‌دادم تا آخر بفهمم چه می‌خواند. این آهنگ‌ها دنیای عجیب و شگفت‌انگیزی را به رویم باز کردند. برایم واکنش‌های هواداران در اجراهایش خیلی عجیب بود. به نظر می‌رسید واقعا دیوانه‌ی او هستند. یادم هست آن زمان آهنگ You are not alone را بیشتر از بقیه دوست داشتم، موزیک ویدئوی Thriller را، و ترانه‌ی بیلی جین را.

بیلی جین اولین آهنگی بود که بعد از گوش دادنش اینطوری بودم که یعنی داستان پشت این ترانه چیست؟ و بعد رفتم و درباره‌اش خواندم. این شروع کنجکاوی من درباره‌ی داستان آهنگ ها بود. قبلا در این پست در این‌باره‌ نوشته‌ام که از قضا پربازدیدترین پست اینجاست. و اما بریم سراغ بیلی جین:

 

دریافت

 

مایکل جکسون این آهنگ را سال ۱۹۸۳ منتشر کرد، آهنگی که یکی از موفق‌ترین‌های جهان است و آلبومی که در آن منتشر شد (تریلر) هنوز هم با اختلاف پرفروش‌ترین آلبوم تاریخ موسیقی دنیاست. همانطور که از اسمش پیداست، آهنگ درباره‌ی زنی به نام بیلی جین است. زنی که ادعا دارد مایکل پدر فرزند اوست. توی ترانه این چند بیت تکرار می‌شوند:

 

Billie Jean is not my lover

بیلی جین معشوقه‌ی من نیست


She's just a girl who claims that I am the one

اون فقط یه دختره که ادعا می‌کنه من همونم (پدر بچش)


But the kid is not my son
ولی بچه‌هه پسر من نیست!

 

خود مایکل جکسون در جواب به اینکه این آهنگ درباره‌ی چه کسی است جواب داده که درباره‌ی شخص خاصی نیست. به گفته‌ی او بیلی جین الهام گرفته از شخصیت چندین دختری است که زمانی که با برادرانش در گروه جکسون۵ بوده‌ با این ادعا به سراغ برادرهای بزرگ‌ترش می‌رفته‌اند. آن زمان خودش کوچک بوده ولی همیشه این کار این دختر‌های هوادار برایش عجیب بوده است. ولی طبق نوشته‌ی تارابورلی، زندگی‌نامه‌نویس مایکل جکسون، آهنگ بیلی جین درباره‌ی شخصیتی واقعی نوشته شده. سال ۱۹۸۱ جکسون از زنی نامه‌های متعددی دریافت می‌کند که ادعا می‌کند او پدر یکی از دوقلوهایش است! از آنجایی که او از این دست نامه‌ها زیاد دریافت می‌کرده آن‌ها را نادیده می‌گیرد. ولی زن به فرستادن نامه‌ها و ادعای خودش ادامه ‌می‌دهد. در آخر بسته‌ای حاوی یک نامه، یک اسلحه و عکسی از خودش برای او می‌فرستد. در نامه از مایکل می‌خواهد که سر تاریخ و ساعت معینی خودش را با اسلحه بکشد، و او هم بعد از کشتن پسرشان خودش را خواهد کشت تا در زندگی بعدی به هم بپیوندد! با وجود مخالفت مادرش، مایکل عکس زن را قاب می‌کند و بالای میز غذاخوری منزلشان می‌زند. به نظر می‌رسد این بیت درباره‌ی این زن صادق باشد:

 

She was more like a beauty queen from a movie scene

او بیشتر شبیه یک ملکه‌ی زیبایی از صحنه ای از یک فیلم بود


I said don't mind, but what do you mean, I am the one

گفتم اهمیتی ندارد، اما منظورت چیه که من همونم؟

 

جکسون‌ها بعدها مطلع می‌شوند که آن هوادار به تیمارستان روانی منتقل شده.

 

موزیک ویدئوی بیلی جین اولین ویدئو از یک هنرمند سیاه‌پوست بود که مکرر از شبکه MTV پخش شد و فقط ویدئوی یوتوب آن بیش از یک میلیارد بازدید دارد. اولین اجرای زنده‌ی بیلی جین هم یکی از مهم‌ترین اجراهای زنده تاریخ فرهنگ عامه است. مایکل جکسون رقص معروف مون واکش را برای اولین بار اینجا اجرا می‌کند و بعد از مرگش دستکشی که در این اجرا پوشیده به قیمت چهارصد و بیست هزار دلار به فروش می‌رود.

 

  • ۹۲
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
فکرها، دغدغه‌ها و خاطرات یه دخترِ دانشجویِ کامپیوترِ بیست و شش ساله؛ که میترسه یادش برن.. که نمیخواد یادش برن!
Designed By Erfan Powered by Bayan